Tävlingssystem
På förekommen anledning efter en del frågor som uppstod på klubbmästerskapet så tänkte jag bara som hastigast beskriva de olika tävlingssystemen som används inom Taekwon-Do.
Det finns i princip två modeller som vi använder oss av i olika former. Båda har sina respektive för- och nackdelar.
Vi börjar med POOL systemet.
Pool systemet är uppbyggt så att man ska få göra så många matcher som möjligt och att det inte är slumpen/turen som avgör resultatet. Man kan ha en dålig match eller möta en bättre motståndare utan att riskera att åka hem efter en match.
I Pool är det en eller ibland flera som går vidare till nästa steg (Jmf gruppspel i fotboll odyl.)
Fördel: Man får många matcher.
Nackdel: Enormt tidskrävande vid många deltagare
Pyramid (eller stege) med eller utan återkval.
Det system som vi använde vi klubbmästerskapet var pyramid (med återkval för de minsta).
Pyramid är till skillnad från pool ett rent utslagssystem. Förlorar man så är man ute med vissa undantag. På klubbmästerskapet så lät vi de minsta få möjlighet till återkval vilket innebär att de som förlorar i första matchen får möta varandra och där den segaren får en fortsatt plats i tävlingen.
En av nackdelarna med pyramid är om det är få deltagare eller om man är ett ojämnt antal. Då kommer någon (några) att vinna på ”walk-over” i första matchen då det inte finns någon motståndare. Man direktkvalar då till nästa stege (Se bild där G är en sådan spelare)
Är det då få deltagare så blir nästastege semifinal (som det var på KM). Vinnarna i Semin’n går ju såklart till final och förlorarna gör upp om 3.e placeringen i en separat match. Och det var precis det som hände på vårt KM.
Vi använder oss av ett program där man matar in alla deltagare och som sedan slumpar fram vem som har turen att bli direktkvalificerad.
På större tävlingar (läs SM) försöker man också att undvika att deltagare från samma klubb möter varandra i den första matchen och då kan det bli flera ”walk-over” till nästa nivå.
Till sist så har vi Specialgrenarna kross och specialtekniker där vi använder oss av direkt.
På KM’et så körde vi enbart kross men tävlingsformen är densamma.
Man börjar med en kvalificeringsomgång och i vårt fall var det en sidospark mot 4 plankor.
De som missar är direkt ute ur tävlingen medans de andra går vidare och genomför andra tekniker.
Om det efter en grundomgång (och i vårt fall var det tre tekniker) så räknar man poäng och om det inte går att kora en segrare så genomför man extra tekniker tills en vinner.
Tittar man på Pool respektive Pyramid så är Pool det mest givande för deltagarna med flera matcher och möjligheter medans pyramiden är den effektivaste ur ett tidsperspektiv.
Om vi är 10 deltagare och varje match är ca 1 minut (i mönstertävling, 2 minuter i sparring) så tar det ca 8 minuter effektiv tid vid pyramid men ca 90 minuter vid pool.
Jag hoppas att ni fått en lite klarare bild vad som styr när man anordnar en tävling .